بنیاد ملی نخبگان: آمار بالای مهاجرت نخبگان ایرانی شایعاتی مغرضانه و بی‌اساس است

منابع انسانی مانند دانشمندان، مهندسان، متخصصان، نیروی کارا و منابع سازمانی و نهادی به عنوان سرمایه‌های انسانی تلّقی می‌شوند و فرار این نیروها به آن معناست که جامعه از علم، تخصص و مهارت‌های فنی آنان محروم می‌ماند. ولی این نیروها به دلایل گوناگون، مهاجرت دایمی یا نیمه دایمی را به کشورهای دیگر ترجیح می‌دهند؛ اما اینکه آمار خروج مغزهای ایرانی از کشور بسیار بالاست یک شایعه همه گیر و بی‌پایه و اساس است.
به روشنی می‌توان دریافت که مساله جابه جایی و فرار و یا مهاجرت مغزها و نخبگان از یک جامعه به جامعه دیگر، کم و بیش در همه ادوار تاریخ وجود داشته است و همه کشورها با چنین پدیده‌ای روبرو هستند؛ و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ اما آمار خروج نخبگان از ایران دستخوش ادعاهایی شده که بدون وجود سند و مدرک قابل قبول در محافل خبری انتشار یافته و به نوعی تلقینی است بر اینکه ایران بالاترین میزان خروج نخبگان خود را در چند سال اخیر تجربه کرده است.
این درحالی است که براساس گزارش کمیسیون نخبگان و آینده نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه دهه گذشته میزان دانشجویان ایرانی با فرود و سپس شیب صعودی مواجه بوده است. به این ترتیب که از سال 1362 تا سال 1378 تعداد دانشجویان ایرانی در امریکا با رشد منفی مواجه بوده و از حدود 20 هزار نفر در سال 1362 به حدود 1700 نفر در سال 1378 رسیده، اما پس از آن از سال 2000 میلادی تا سال 2014 روند حضور دانشجویان ایرانی در امریکا طی شیبی ملایم رشد کرده است.
در این ارتباط رئیس بنیاد ملی نخبگان می‌گوید: «ایران اکنون جزو کشورهای نخست در مهاجرت دانشجویان و نخبگان نیست، افزود: بسیاری از گمانه‌ها، آمارها و باورهای نادرست درباره مهاجرت نخبگان و دانشگاهیان معکوس شده و روند بازگشت نخبگان به کشور برای فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی رشدی فزاینده یافته است.»


وی تصریح می‌کند: «ایران با ایجاد زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در صدر کشورهای مهاجرفرست در مساله مهاجرت جزو 10 کشور آخر دنیاست.»
متاسفانه سال هاست که درخصوص آمار خروج نخبگان از ایران آمارهای تلخ و گاه اغراق آمیزی اعلام می‌شود. مطابق آنچه که از زبان مسئولان رسمی کشور هم اعلام می‌شود، ایران بزرگ‌ترین صادرکننده نخبه در جهان است و خسارت ناشی از فرار مغزها صدها میلیارد دلار است. ارقام و ادعاهایی که برخلاف آنچه گویندگان بدان استناد می‌کنند در هیچ یک از گزارش‌های نهادهای بین‌المللی دیده نمی‌شود.
پرویز کرمی، مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز در این زمینه می‌گوید: «در سال 1394 تعداد دانشجویان مهاجر ایرانی 2354 نفر بوده که در رتبه 12 تعداد دانشجویان خارجی در کانادا قرار گرفته است. همچنین در سال 1396 تعداد کل مهاجران ایرانی در کانادا شش هزار و 485 نفر بوده که نسبت به تعداد مهاجران سال 1395 (11هزارو 665 نفر) کاهش چشمگیری داشته است. یا مثلا اداره مهاجرت ایالات متحده آمریکا هم اعلام کرده که رتبه ایران در زمینه اعزام دانشجو به این کشور نسبت به اوایل انقلاب، پنج برابر کاهش داشته است. براساس گزارش‌های به‌روز و معتبر بین‌المللی، در سال 2014، جمعا 231,5‌ میلیون نفر خارج از وطن خود زندگی می‌کرده‌اند که ایران جزء کشورهای اصلی مهاجرفرست دنیا محسوب نمی‌شود.»
در سال‌های اخیر ما با یک فضای وهم آلود و شایعه‌ای در خصوص فرارمغزها از ایران مواجه هستیم چراکه عده‌ای از افراد و سایت‌های خبری آمار دقیقی را درباره مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از کشور مطرح نمی‌کنند. اما با کمی تامل در می‌یابیم که آیا ما این تعداد نخبه در کشور داریم که سالانه 180 هزار نفرشان کشور را به قصد مهاجرت ترک کنند؟! متاسفانه هر فردی چنین آمارهایی را براساس برداشت‌های شخصی که به دست آورده بیان می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج آخرین گزارشات از تلاش‌های امدادگران برای انتقال پیکرهای پیدا شده به پایین کوه تحلیل سیاسی هفته دو یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و اسپانیا امضا شد وزیر بهداشت: هیچ افزایش قیمت دارو نداشته ایم رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: برخوردهای خشونت آمیز و اهانت به پلیس را به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم میدل ایست آی: 1000 سرباز پاکستانی برای حفاظت از خاندان سلطنتی به عربستان اعزام شدند هشدار مجدد یک روانپزشک به مقامات آمریکایی: ترامپ فرد خطرناکی است آرام‌های خشن! بنیاد ملی نخبگان: آمار بالای مهاجرت نخبگان ایرانی شایعاتی مغرضانه و بی‌اساس است رئیس جمهور 2 قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد معاون وزیربهداشت: 90 درصد مردان ایرانی الگوی تغذیه مناسب ندارند با اشاره به تنش در روابط ریاض و برلین الجبیر: آلمان نباید با عربستان مثل توپ فوتبال برخورد کند مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج